de rondreis zit er op! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Rachelle Spijker - WaarBenJij.nu de rondreis zit er op! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Rachelle Spijker - WaarBenJij.nu

de rondreis zit er op!

Door: rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

25 Januari 2014 | Oeganda, Kampala

Waar moet ik beginnen? Ik heb de afgelopen twee weken zoveel gezien en meegemaakt, dat ik het onmogelijk allemaal kan beschrijven nu, want dan zijn jullie een halve dag bezig met lezen. Daarom beperk ik me maar een beetje tot de hoogtepunten!

Alvast even een voorzichtige mededeling: er zijn erg weinig mogelijkheden voor mij om toegang tot internet te hebben, dus ik hoop dat ik regelmatig iets kan plaatsen... maar het kan ook een tijdje stil zijn!

Nu dan ter zake, wat een prachtig land is oeganda! Ik ben er nu al helemaal verliefd op. Het landschap is enorm gevarieerd, de weersomstandigheden zijn heerlijk en de mensen zijn zeer goedlachs en gastvrij!
Ik heb gereisd in een gezelschap van 12 personen, waaronder natuurlijk nick, mijn moeder, ed en de ouders van nick (sjan en henk). Er was meteen een goede sfeer in de groep en we hebben samen veel gelachen. Daarnaast hadden we een oegandese gids die fantastisch engels sprak en goed voor ons gezorgd heeft. We werden rondgereden door twee drivers, jonge oegandese jongens die ook prima engels spreken. Je kunt je sowieso overalin het engels verstaanbaar maken en de meeste mensen spreken het, ook in de kleine dorpjes.

Ons programma was zeer gevarieerd. We hebben alles gezien van de hoofdstad tot de jungle en savannegebied. We hebben autosafari's, boottochten en wandelroutes volbracht. Het geluk was met ons want we hebben enorm veel prachtige dieren gezien. Sommige van de meest indrukwekkende daarvan vond ik de leeuwen, olifanten, neushoorns en nijlpaarden. De twee ervaringen die echter de meeste indruk op mij achter gelaten hebben, waren de chimpanseetracking en de gorillatracking. Bij de chimpanseetracking had ik de mogelijkheid om extra lang bij ze te mogen blijven tegen extra betaling en die kans heb ik natuurlijk gegrepen! We zijn 'sochtends vroeg met een groepje van 6 en een gids het bos in getrokken en binnen driekwartier hadden we de eerste chimps gevonden. Ik was echt verbijsterd over het feit dat de chimps zich totasl niet aan onze aanwezigheid stoorden. Ze gingen gewoon door met hun dagelijkse routine, liepen vlak langs ons en lagen een paar meter bij ons vandaan te chillen op de grond. In totaal zijn we ongeveer een uur of 6 bij de groep gebleven. Wat een unieke ervaring!!

Iedereen die mij echter een beetje kent, weet dat ik deze rondreis wilde maken vanwege de gorillas... en die ontmoeting had ik me niet beter voor kunnen stellen! Ook nu vertrokken we vroeg in de ochtend, maar we kregen eerst nog een briefing over de gorillafamilie en de gewenste gedragingen. We zouden eigenlijk met 8 mensen zijn, maar last minute waren er twee dames aan onze groeo toegevoegd. Deze twee dames waren al enigszins op leeftijd en hadden erg (lees: erg erg erg) veel moeite met de tocht. Hier heb ik me lichtelijk (lees: vreselijk) aan geergerd, aangezien ze de hele groep ophielden. Maar alle frustratie verdween als sneeuw voor de zon toen ik na anderhalf uur oog in oog kwam te staan met notabene meteen de leading silverback! Wat een indrukwekkend dier! Een paar meter verder zaten gorillas van alle leeftijden lekker te eten en ook deze keer verbaasde het me hoe dichtbij ze ons lieten komen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel even een traantje heb gelaten van ontroering... in totaal heb ik 10 gorillas gezien. En wat heb ik genoten! Dit was echt de mooiste en meest bijzondere ervaring uit mijn leven tot nu toe!

Ik zou nog veel meer willen vertellen maar helaas heb ik daar nu geen tijd meer voor. Daarom even een abrupt einde aan dit verslag. Hopelijk volgt er snel meer!

Ik geniet in ieder geval op en top! En maandag begin ik met werken in het opvanghuis. Ik kan niet wachten!!

  • 25 Januari 2014 - 10:15

    Alyanne:

    Heeee!!
    Ik lees dit nu vanuit m'n bed maar dit maakt me jaloers haha. Maar ook heel blij dt je zo van de reis al hebt kunnen genieten!!

  • 25 Januari 2014 - 10:32

    Martin Morero:

    Wat een ervaring Shelly, helemaal geweldig! Wat ben ik (positief) jaloers zeg :)! Als mede dieren vriend / reisneus kan ik me voorstellen hoe prachtig deze ervaringen voor je zijn. Eentje om nooit te vergeten! Heel veel plezier met de kids en tot Skype's. Knuffel Maarten

  • 25 Januari 2014 - 10:36

    Kees Van Roij:

    Rachel,

    kan je me ontroering levendig voorstellen, dit had ik namelijk met de condors in Peru. Al sinds ik, in me jeugd, het plaatje EL CONDOR PASSA van Simon en Gartfunkel had gehoord wou ik deze dieren speciaal zien in vrijheid. Bewaar deze herrinnering goed, je maakt ze zelden mee. Kan niet wachten tot Nick zijn foto's laat zien.

    Verder wensen wij je nog een aangenaam verblijf in Oeganda en vooral veel plezier.

    Kees en Ans.

  • 25 Januari 2014 - 10:55

    Char:

    Lief zusje!

    Ik kan me helemaal voorstellen hoe ontroerd je moet zijn geeeest toen je de gorilla's eindelijk in het echt kon zien! Ik wert als geen ander hoe lang je al gefascineerd bent van deze dieren :) ben heel blij voor je dat het zo'n mooie ervaring is geweest! Fijn dat de hele reis zo fijn en leuk is geweest!
    Heel veel succes maandag!
    Dikke knuffel char

  • 25 Januari 2014 - 12:05

    Ingrid:

    Hi rachelle,

    Fantastisch om te lezen, ook bij ons staat Afrika met de kids nog op het lijstje. Krijg meteen zin om te boeken!
    Voor maandag: geniet ervan! Een prachtig land, waar jij ook prachtig werk mag gaan doen. Met de mooie ervaringen in je zak, zal je op deze wijze ook veel teruggeven.
    Veel plezier!
    Liefs, Ingrid & Martien
    Iris, Renee en Britt

  • 25 Januari 2014 - 15:30

    Ankie :

    Lieve, lieve Rachelle,

    Wat een schitterende rondreis en prachtige ervaringen. Hebben al tig keer gekeken naar de filmpjes op Facebook waar jullie bij de gorilla's waren. Ik zag jouw ontroering en het genieten. Top !!
    Ook hele mooie en ontroerende foto's gezien.

    Heel veel succes maandag met je start in het opvanghuis, geniet ervan.

    Tot hoors en veel liefs van ons uit Best,
    @nkie xxx

  • 25 Januari 2014 - 15:43

    Suus:

    Mooie verhalen, super dat jullie zo veel hebben mogen zien!! Dat is echt geluk!
    En het is zeker indrukwekkend dat de apen je zo dicht bij laten en gewoon doorgaan met hun activiteiten, dat vond ik ook prachtig!
    Geniet lieverd!!

    Een jaloerse Suus ;)

  • 31 Januari 2014 - 19:14

    Jan En Rian Mentink:

    Wat een geweldige ervaring om je wens zo in vervulling te kunnen laten gaan, zo dichtbij de apen!
    We hebben al reisverhalen gehoord en foto's gezien van Sjan en Henk.
    Jullie hebben al enorm genoten daar, heel bijzonder zo met z'n zessen.
    We wensen jou nog een hele fijne tijd daar, geniet!

    Groetjes uit Bergeijk, Jan en Rian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 27 Dec. 2013
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 7751

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 09 April 2014

Vrijwilligerswerk in Oeganda

Landen bezocht: